Z nieustannym brakiem wolnego czasu boryka się dzisiaj mnóstwo osób. Dotyczy to zarówno pracowników etatowych, przedsiębiorców, studentów jak i młodych mam. Wszyscy mamy liczne marzenia i plany do zrealizowania, jednak doba okazuje się zbyt krótka. Warto więc wprowadzić kilka nowych nawyków by zyskać więcej czasu.
Nie planujesz swoich zadań
Wiele osób wzbrania się przed planowaniem, sądząc, że jest to nudne i pracochłonne. Tymczasem warto na każdy dzień przygotować sobie naprawdę krótką listę zadań, choćby w notesie w telefonie. Na pierwszych miejscach wypisujemy zadania największe i najważniejsze. Przy tej okazji warto zauważyć, że wiele osób ma problem z ustalaniem, co jest dla nich priorytetowe. Być może i ty jesteś kimś, kto jest ciągle zajęty i jednocześnie nieefektywny. Tak dzieje się w przypadku osób, które zajmują się nie tymi zadaniami, co trzeba. Tworzenie list zadań pomaga więc wszystko uporządkować i nadawać priorytety. Na końcu listy umieszczaj zadania drobne, niepilne i te, które co prawda muszą być kiedyś zrobione, jednak nie popychają nas do przodu.
Bądź skupiony
Rozproszenie to grzech główny osób, które mają problem z zarządzaniem czasem. Nie potrafią one zadbać o eliminację rozpraszaczy w otoczeniu a ponadto same dokładają sobie spontaniczne zadania, wymyślone w międzyczasie. Czas pracy ma być wyłącznie czasem aktywności zawodowej. Należy unikać marnotrawstwa czasu w postaci długich minut, kiedy to ani nie pracujemy ani nie odpoczywamy. Na czas pracy przełączamy telefon w tryb samolotowy, nie zaglądamy na przypadkowe strony internetowe bo to nie tylko zabiera czas ale też wybija z rytmu. Trzeba ściśle trzymać się listy i nie robić rzeczy, które nie były przewidziane, na zasadzie że to tylko chwilka. Gdy zamierzamy na pracę poświęcić 8 godzina to swój plan układamy na góra 6 godzin. Zawsze jest tak, że występują okoliczności nieprzewidziane, nagłe i niezawinione przeszkody. Musimy być na to przygotowani.
Pracuj tyle co trzeba i wtedy, gdy trzeba
Każdy z nas zna prawdopodobnie powiedzenie, które mówi: „Pracuj mądrze a nie dużo”. W praktyce oznacza to, że do pracy mamy wykorzystywać godziny swojej największej wydolności. Jednocześnie praca powinna być przedzielona regularnymi przerwami. Aby być sprawnym zawodowo musimy dbać o pozostałe sfery życia a wiec znajdować czas na odpoczynek, urlopy i życie towarzyskie.
Jak się nie spóźniać, gdy umówieni jesteśmy na godzinę?
Gdy mamy się gdzieś pojawić o określonej godzinie, na przykład o 15-tej, obliczamy wcześniej ile zajmie nam przygotowanie. Sumujemy więc czas jaki zajmą: zjedzenie posiłku, ubranie, toaleta, spakowanie rzeczy i dokumentów, czas na dojście lub dojazd do określonego miejsca. Do czasu jaki nam wyjdzie dodajemy jeszcze kwadrans na nieprzewidziane okoliczności takie jak korki czy zła pogoda. Jeśli okaże się, że potrzebujemy 90 minut na przygotowanie to o 13.30 bezwzględnie przerywamy swoje zajęcia. Bycie punktualnym jest bardzo ważne. Jest to szanowanie czasu własnego oraz osoby z którą się spotykamy.